Anmeldelser skrevet av Jon

Antall anmeldelser: 8

Snittkarakter: 3,38

09.03.2022 Det Burde Man Jo Vite Ja eller Nei

Synes ikke dette var spesielt gøy. Tror vi spilte dette en gang, og har ligget på hylla siden den gang.

09.03.2022 Catan Brettspill Samlepakke Hovedsp.+5-6 Hovedspill + 5-6 spillere ekspansjon

Catan er et bra spill, som passer for de fleste aldre. Relativt lett å lære. Dessverre er det litt for mye tilfeldigheter (siden spillet belager seg på terningkast), som gjør at spillet noen ganger kan bli ganske frustrerende, og ikke morsomt. Feks når en spiller står fast i startgropa fordi terningene bare favorerer de andre spillerne, og den spilleren må hoppe over sin egen tur opptil flere ganger. Når andre spillere da begynner å få en snøball effekt, blir det vanskelig å ta igjen. Spillemessig føles det som monopol pluss, og er man flink i spillet vil man vinne mer enn hva bare tilfeldigheter tilsier, men tilfeldighetene som er i spillet kan gjøre det litt frustrerende til tider. Så ja, passer fint for hele familien, en fin "oppgradering" fra monopol mtp vanskelighetsgrad. Er dog ikke det spillet som blir spilt så veldig ofte etter at vi har utvidet vårt reportoir.

09.03.2022 Carcassonne Inns & Cathedrals Expansion Utvidelse nr 1 til Carcassonne

Denne, og utvidelse nr2 føles såpass viktige ut, at jeg ikke kunne tenkt meg å spille spillet uten de. Vertshus gjør at veier ikke føles ut som bare bortkasta brikker, og katedraler kan gjøre byer om til atombomber mtp poeng, som fort kan bli veldig viktig å enten kontrollere eller sabotere. Den ekstra 2-manns brikken er også et viktig element for kriging mot andre spillere. I det hele tatt, om du liker originalspillet, ville jeg fått tak i det her.

09.03.2022 Carcassonne Traders & Builders Expansion Utvidelse nr 2 til Carcassonne

En av to ekspansjoner som jeg nesten synes burde være en del av grunnspillet. Kan ikke tenke meg å spille carcassonne uten denne utvidelsen. "Byggern" gjør at du kan raskt lage store byer eller lange veier (som blir enda mye mer verdt om du har inns & cathedrals). Handelsbrikker kan gjøre visse byer mye verdt, og begge deler gjør at spillet føles enda mer strategisk og mindre flaks ut.

09.03.2022 Carcassonne 20th Anniversary Brettspill Norsk utgave

Vår families yndlingsspill. Vi begynner å få en bra samling brettspill nå, men hver gang jeg spør "hva skal vi spille", så får du veldig gode odds på enstemmig carcasonne. Spillet er både veldig lett å lære, men alikavel gir alle de forskjellige kombinasjonene et spill som aldri blir likt. Har ikke tall på hvor mange ganger vi har spilt dette i år alene. Denne utgaven, med et par mini-utvidelser inkludert er et fint sted å starte på. Denne boksen har også ekstra plass til ca 4 ekstra ekspansjoner uten å gå tom for plass, så du slipper å sjonglere flere spillbokser. Anbefales på det sterkeste!

09.03.2022 Ticket to Ride Europe Brettspill Europa - Scandinavisk utgave

Morsomt spill som passer for alle. Veldig enkelt å lære, men kanskje litt for simpelt til tider. De store "oppdragene" er også ikke veldig varierte, så man finner fort ut av nøyaktig hva motspilleren må koble til hverandre av stasjoner for å vinne sitt hovedoppdrag. Passer veldig bra for de som vil ha et enkelt og lett spill som ikke er monopol. For andre som liker det litt mer utfordrende må det kanskje tilleggspakker til

09.03.2022 Pandemic Brettspill Norsk utgave

For det første, dette er en dansk/norsk hybridversjon. Ikke en rent norsk versjon. Synes dette var litt villedende i beskrivelsen av spillet på den siden her. Det betyr at de fleste kort med beskriveser får veldig liten tekst, da kortet må deles i to med både dansk og norsk tekst. Selv jeg, med 20/20 syn, hadde problemer med noen kort. Når det er sagt, så hadde vi det morro med dette spillet. Passet bra til både eldre og unge. Gøy å ha et spill uten en enkelt vinner også. Hadde jeg valgt på nytt, hadde jeg kanskje valgt engelsk utgave for vår gruppe. Spillet: 4-5 stjerner Norsk utgave: 3 stjerner