Airfix Avro Vulcan B.2 Black Buck er et modellbyggesett i plast som inkluderer instruksjonsark, malingsark og dekaler. Flyet er i skala 1:72 og består av 271 deler.
Historisk: informasjon om flyet:
Avro Vulcan, med sin enorme deltavingeprofil, var utvilsomt et av de mest særegne flyene som noensinne har vært på vingene i britisk luftfart i etterkrigstiden. Vulcan ble bygget for å tilfredsstille et ekstremt krevende krav fra Air Ministry om et raskt, strategisk bombefly for stor høyde som kunne bære en atombombe, og det representerte en 100 % økning i kapasiteten til alle tidligere britiske bombefly. Da Vulcan gjorde sin jomfrutur i august 1952, var Avro-teamet på god vei til å gi Royal Air Force ikke bare verdens første deltabombefly, men også et av verdens mest effektive angrepsbombefly. Da Vulcan ble satt i skvadrontjeneste ved No. 83 Squadron på RAF Waddington i juli 1957, hadde Storbritannia nå verdens raskeste kjernefysiske bombefly.
Da Falklands-konflikten brøt ut i 1982, var den ærverdige Avro Vulcan på vei til å bli pensjonert. Oppgaven med kjernefysisk avskrekking var overlatt til Royal Navys ubåter, og skriften var skrevet på veggen for det karakteristiske deltajetflyet. Den argentinske invasjonen av Falklandsøyene betydde imidlertid at RAF måtte bruke det aldrende bombeflyet til én oppgave til. Vulcan var det eneste flyet som kunne levere en nyttelast til øya fra RAF Wideawake på Ascension Island, selv om det ville kreve flere påfyllinger av drivstoff i luften. Vulcan-flyene fra de tre siste skvadronene som fortsatt brukte bombeflyet (nr. 44, 50 og 101), gjennomførte en rekke raid med kodenavnet "Black Buck" mellom april og juni. Det mest berømte raidet var "Black Buck One", da XM607 klarte å skade rullebanen i Port Stanley med en av sine 21 bomber. Dette overraskelsesangrepet hindret raske jetfly i å bruke flyplassen, og var på det tidspunktet historiens lengste bombetokt.