Anmeldelser skrevet av Bjørn

Bjørn20.01.2024Upassende?
Alchemists The Kings Golem ExpansionUtvidelse til Alchemists BrettspillDenne utvidelsen gir i all hovedsak mer variasjon til Alchemists, man får fire moduler man kan legge til i spillet, to av dem er av typen man ikke vil spille uten etter man har hatt det med. Det skal også nevnes at det gikk noen runder før jeg skjønte greia med Golemet. Deduksjonen i seg selv er grei nok men når man ignorerer+/- og bare ser på farge og størrelse for å finne hva som får satt den i gang, for så å se på +/- og farge mens man ignorerer størrelsen for å animere den greia, var alt annet enn logisk i mitt hode. Trekker den derfor 1 stjerne da dette burde blitt gjort mye tydeligere i et regelhefte, som ellers (også i hovedspillet) er ganske underholdende å lese seg igjennom.
Bjørn20.01.2024Upassende?
Brettspill Kortbeskyttere 55 stk 45x68mmPaladin Arthur Mini EuropeanFunker bra, kan i noen tilfeller klistre seg litt sammen med andre sleeves som kan føre til at man trekker eller snur to kort om gangen, men det blir bedre med litt bruk.
Bjørn02.11.2023Upassende?
Terraforming Mars Brettspill - EngelskHer har skaperene virkelig satt seg inn i hva som skal til for å terraforme Mars, veldig gøy å bygge ut sin 'engine' og få spille ut prosjektene sine. Kjøp med Prelude, de andre ekspansjonene er etter min mening ikke verdt det.
Bjørn02.11.2023Upassende?
Castles of Burgundy Brettspill20th Anniversary EditionMeget bra spill som er relativt lett å komme inn i, man triller to terninger og gjør ting med de, tar tiles, plasserer de og scorer poeng. Det som drar ned... og jeg trodde aldri at jeg kom til å si dette men det er prisen... og med det mener jeg at dette er et billig spill og selv om mekanismene er fantastisk så føler man at dette er et billig spill fra boksen som kanskje under tvil i hjørnene er et hårstrå tykkere enn en kort eske, tynne castle sheets til papp tiles som er litt i minste laget så er dette et spill som kunne trengt en mellomting mellom denne og Special Edition. Det eneste oppi den boksen som er innafor er terningene og spiller markørene som er ok, men det samme kan sies om Ludo... Spillet er amazing men komponentene gjør at jeg ikke kan gi den topp score.
Bjørn02.11.2023Upassende?
Merchants of the Dark Road BrettspillFørst og fremst så må jeg hylle Elf Creek Games for fantastiske komponenter i dette spillet og med det følger artwork som er helt i ypperste klasse. Det er ingen tvil om at dette er med på å dra opp opplevelsen i spillet. Noe annet som også er veldig bra er at selv om det tar litt tid å sette det opp og sette seg inn mekanismene i spillet så er det forbausende lett å spille, samtidig er det også et spill som er overraskende utfordrende å få en god score i så det er alltid spenning til siste slutt om hvem som vinner. Det skal sies at vi har innført et par house rules for bedre balanse mellom lokasjonene og for å gjøre det litt mer interaktivt, Ruins of Yin spesielt trengte en liten boost for å komme i spill. Når vi går til Ruins flytter vi markøren 1 plass, plukker opp en ting og flytter den en gang til etter hvor mange helter man har med seg på utforskingen og tar enda en ting. Det som nok kan trekke ned litt for noen, er at det ikke er så stor variasjon fra ett spill til et annet da man skal kalkulere score ut fra laveste poengsum av prestisje og penger noe som tvinger frem en balanse i hvordan man spiller, men det er en kunst det også. Enn så lenge storkoser vi oss med mørketiden i Lumi mellom is mus og snø bier langs den mørke veien.
Bjørn21.10.2023Upassende?
Spirit Island BrettspillDette er ikke et enkelt spill å sette seg inn i og det krever litt ekstra å lære andre på grunn av unike ånder, med egne unike "Special Rules" og "Innate Powers". Dette kan nok i seg selv skremme bort mange, Men... kommer man seg igjennom de første spillkveldene med Spirit Island til mekanikken sitter vil belønningen være et av de beste spillopplevelsene man kan få tak i. Du får da et enestående samarbeids spill med nær uendelig gjenspillbarhet, asymmetriske ånder, meget god og gjennomført kvalitet på komponenter og kunstverk og et spill som leverer kun unike kort. Spillet har justerbar vanskelighetsgrad hvor man kan velge en motstander i tillegg får man med ulike scenarioer med alternative regler og det spilles like godt solo som med venner. Vil legge til at hvis du tror Spirit Island er noe for deg så anbefaler jeg å plukke opp Branch & Claw boksen da denne bare hever opplevelsen med events og tokens i form av beasts, disease, strife og wilds og to fantastiske ånder. Hvis du liker spillet og ønsker expansions så anbefaler eg som sagt Branch & Claw som første, etter denne så kan man gå for Jagged Earth som absolutt gir valuta for pengene med 10 nye spirits, aspects, power, fear og event kort og man kan med denne boksen spille opp til 6 spillere sammen. Feather & Flame gir 4 nye spirits, denne er ikke essensiell og kan ærlig talt hoppes over men det skal sies at jeg personlig liker 3 av disse spiritene meget godt. Nature Incarnate er også en boks man nok kan hoppe over, den gir deg mer av alt, spirits, aspects, powers, etc... ville nok kjøpt denne over Feather & Flame, men ikke essensiell. Til slutt har vi Horizons of Spirit Island, har man Spirit Island trenger man ikke denne da det er samme spillet med mer papp, det er riktignok 5 nye "low complexity" spirits og er nok fristende for en completionist, men ikke for mange andre. Samtidig er Horizons of Spirit Island et flott spill hvis man vil ha en litt billigere utgave av Spirit Island eller eventuelt noe som er litt lettere å ta med seg.
Bjørn19.10.2023Upassende?
Spirit Island Branch & Claw ExpansionUtvidelse til Spirit IslandLiker du Spirit Island er det bare å kjøpe denne med en gang, essensiell expansion. Keeper of Forbidden Wilds og Sharp Fangs Behind the Leaves er begge fantastiske spirits, i tillegg får man med event kort og beast, wilds, disease og strife tokens som tilfører ting som Spirit Island ikke bør spilles uten. Eneste par små minusene med denne boksen er at alt innholdet burde egentlig ha blitt levert med core boksen og det kunne gjerne ha vært dobbelt opp med event kort, men det ordner seg hvis du også tenker på å anskaffe Jagged Earth.
Bjørn19.10.2023Upassende?
Everdell Bellfaire ExpansionUtvidelse til EverdellBellfaire er en expansion som tilfører Everdell sårt tiltrengt variasjon på forest locations og events, de asymmetriske starter kortene er også fint for de som ønsker litt ekstra spice og åpner for nye strategier helt fra starten. Dette er ikke en essensiell expansion men den tilfører variasjon og den fortjener en plass i samlingen hvis man spiller Everdell ofte.
Bjørn19.10.2023Upassende?
Brettspill Kortbeskyttere 55 stk 45x68mmPaladin Arthur Mini EuropeanGjør jobben fint men er litt lengre enn de hadde trengt å være