Carcassonne Brettspill

Grunnspillet m/ Elven & Biskopen Exp.

Varenr: 124732
248,-
-+
Antall på lager: 20+

Carcassonne Brettspill - Grunnspill som inkluderer miniutvidelsene "Elven" og "Biskopen". Spillet er inspirert av middelalderfortet i Sør-Frankrike ved samme navn, og er et brikke-legging spill der spillerne fyller ut landområdene rundt en by. Spillerne velger blant brikker med byer, veier, klostre og åkere, der hver nye brikke gir deg et unikt spillbrett der spillerne kan sette ut sine følgere (meeples). Man får poeng ved å ha sine følgere på steder som blir sluttført, og spilleren som gjør de beste strategiske valgene i plasseringen av sine brikker og følgere vil få flest poeng og vinne spillet.

Følgere kan ta mange roller i Carcassonne - riddere, munker, bønder, eller tyver - og dette bestemmes av hvilken brikke de plasseres på. Hver rolle gir ulike typer poeng, så du må planlegge nøye hvordan du bruker dine følgere på best mulig vis. For eksempel kan tyver plasseres på veier og få poeng for hver vei som kobles til den. Munker plasseres i klostre, og får ni poeng - ett for hver brikke som omringer klosteret - når den siste brikken er plassert der. Du har et begrenset antall følgere, og du får dem ikke tilbake før du får poeng. Skal du gå for raske, lave poengsummer, eller bruke færre følgere for å få flere poeng?

Mens kartet vokser så vokser også mulighetene for de andre spillerne til å ødelegge for hverandre. Alle spiller på samme kart, og kun én følger kan befinne seg på et felt av gangen - så hvis du ikke plasserer en følger på et punkt kan du være trygg på at noen andre vil gjøre det i stedet! Smart plassering av brikker og følgere kan forhindre at andre får poeng - eller kanskje til og med stjele dem. Enten du blokkerer en bys vekst eller kobler deg sammen med en motspillers vei for å dele poengene, så gir Carcassonne deg en rekke muligheter til å score poeng.

Med sitt enkle, men rike, spillmekanikk og 84 brikker er Carcassonne et spill som passer for både nybegynnere og erfarne spillere. Denne utgaven inkluderer to utvidelser: Elven og Biskopen.

Antall spillere: 2-5
Alder: 7+
Spilletid: 30-45 minutter

LENKER:

Carcassonne Spilleregler (Engelsk - PDF)

(2)

Joakim Mathisen 22.12.2018 Carcassonne er det perfekte familie spillet. Det er lett å lære, men inkluderer fortsatt mye strategi. Spillets artwork er flott gjort og bidrar til spillets til tema. Anbefales på det sterkeste.